Na początku warto też zaznaczyć, że na optymalizację strony składa się bardzo wiele elementów i nie jest to proces skończony. Oznacza to mniej więcej tyle, że stale trzeba monitorować stronę swoją jak i konkurencji by szukać nowych – kolejnych rozwiązań, które wspomogą pozycjonowanie naszej witryny. W dzisiejszym wpisie skupimy się na wprowadzeniu Was w świat optymalizacji strony, opiszę czym jest optymalizacja, co to jest On-Page SEO oraz przedstawię agendę kolejnych wpisów.
Na początku wyjaśnijmy sobie kilka pojęć, by dalsza część wpisów była jasna i zrozumiała.
Co to jest optymalizacja strony www?
Optymalizacja strony to dobranie najlepszej grupy parametrów pod kątem algorytmów wyszukiwarki internetowej np. Google, które w bezpieczny sposób będą wpływać na poprawianie się pozycji naszej witryny na wybrane frazy kluczowe. Odpowiednia optymalizacja strony www jest podstawą działań. Wszelkie działania off-site SEO nie będą miały większego przełożenia na wzrost pozycji jeżeli nasza strona nie odpowiada w dużym stopniu na zapytania użytkowników. W swojej wyszukiwarce Google stawia przede wszystkim na to by użytkownicy odwiedzający daną stronę mogli znaleźć na niej informacje, których poszukują. Strony, które posiadają rzetelne informacje poparte danymi i tak mogą nie pojawiać się wysoko na dane zapytanie tylko dlatego, że ich kod nie jest dostosowany pod algorytmy wyszukiwarki.
Co to jest On-Page SEO?
On-Page SEO jest to zbiór działań w obrębie witryny (np. optymalizacja kodu strony), które mają na celu wzrost widoczności serwisu w wyszukiwarkach internetowych. Mogłoby się wydawać, że niewiele rzeczy można zrobić na samej stronie – jest to jednak błędne myślenie, a moja teza będzie się sama broniła w kolejnych wpisach
Agenda wpisów
„Samodzielna optymalizacja strony” zostanie podzielona na kilka części. Ma to na celu jak najbardziej szczegółowe opisanie zagadnienia, by wprowadzenie tych zmian na Twojej stronie nie stanowiło dla Ciebie problemu. W najbliższych wpisach poruszę zagadnienia takie jak:
- Struktura serwisu – jak pogodzić SEO i użytkowników,
- Jak stworzyć przyjazne adresy URL,
- Meta Title – jak prawidłowo opisać tytuł strony,
- Meta Description – marketingowe podejście do optymalizacji,
- Hierarchia nagłówków H1-H4, co musisz o nich wiedzieć,
- Alternatywne opisy obrazków, a SEO,
- Content marketing – jak wpływa na pozycjonowanie strony,
- Google Page Speed – czy szybkość strony ma znaczenie,
- Przekierowania 301 i canonical – kiedy je stosować,
- Mapa XML – czy można bez niej żyć,
- Certyfikat SSL, kto powinien go wdrożyć,
- BreadCrumbs – ścieżka śledzenia Jasia i Małgosi,
- Mikroformaty, kiedy i jak je stosować,
- txt co blokować, a co nie,
- Linkowanie wewnętrzne – jak poruszać się wewnątrz serwisu,
- Linki wychodzące, jak je oznaczać by nie tracić mocy,
- BlackHat SEO on-site – metody, których należy się wystrzegać!
Chronologia punktów nie jest przypadkowa szczególnie gdy jesteśmy na etapie wdrażania nowej strony, uporządkowanie jej na starcie daje duże szanse, że strona od początku zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwarki Google na frazy typu long tail o których wspominałem w poprzednim wpisie. A tym samym nasza witryna zacznie zbierać wartościowy ruch. Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów i poszerzania swojej wiedzy z zakresu SEO.
A jeżeli wśród zaproponowanej agendy brakuje według Ciebie jakiegoś punktu to daj śmiało znać w komentarzu, na pewno przeanalizuję Twoją sugestię i odpowiem czy zostanie stworzony taki wpis.
Podsumowując
Słowo na zakończenie. Czy można samemu zoptymalizować swoja stronę i/lub sklep internetowy? Tutaj pada moja ulubiona odpowiedź. TO ZALEŻY. Zależy mianowicie od dwóch czynników.
- Czy chcemy samodzielnie podjąć się optymalizacji?
- Czy posiadamy wystarczającą wiedzę i warsztat by to zrobić?
Odpowiedź na pierwsze pytanie zazwyczaj brzmi TAK, w końcu kto nie chce obciąć trochę kosztów związanych z audytem i wdrożeniem. Odpowiedź na drugie pytanie jest już problematyczna. Bo wiedza teoretyczna o ile jest bardzo potrzebna tak nie jest wystarczająca. Potrzebne jest też doświadczenie. Doświadczenie można zdobyć tak samo jak wiedzę, potrzebne jest jednak trochę praktyki.