Rozplanowanie struktury serwisu – samodzielna optymalizacja strony cz. 1

Po wprowadzeniu do rozdziału o samodzielnej optymalizacji strony przechodzimy do konkretów. Optymalizację witryny warto rozpocząć od rozplanowania struktury serwisu, jest to szczególnie ważne dla sklepów internetowych które często posiadają wiele kategorii i podkategorii. Poprawna struktura serwisu pomoże użytkownikom swobodnie poruszać się po witrynie, a tym samym obniża współczynnik odrzuceń. Dopasowanie struktury serwisu jest równie ważne dla firmy usługowej. Użytkownik, którego nasza strona nie męczy chętniej będzie się po niej poruszał, wzrasta też prawdopodobieństwo konwersji.

Struktura sklepu internetowego

Ostatnimi czasy bardzo popularne jest wszystko co FIT dlatego weźmy pod lupę sklep internetowy sprzedający odzież sportową. Nie będziemy jednak rozpisywali struktury całej strony, a jedynie jej część, by zrozumieć istotę planowania struktury strony.struktura strony dla e-commerce

Sklep xyz.pl sprzedający odzież sportową dla kobiet i mężczyzn w każdym wieku, posiadał będzie w swojej ofercie 4 kategorie odzieżowych i 3 dodatkowe zakładki z ofertami:

  • Koszulki,
  • Bluzy,
  • Spodnie,
  • Spodenki,
  • Akcesoria,
  • Promocje,
  • Nowa kolekcja.

Dla dwóch grup:

  • Kobiet,
  • Mężczyzn.

Jak najlepiej rozplanować strukturę dla e-commerce?

Najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie kategorii już na wstępnie na dwie wymienione wcześniej grupy – kobiety i mężczyzn jako osobne grupy oraz akcesoria, promocje, nowa kolekcja jako kolejne wspólne kategoria dla obu płci. Dodajmy, że każda z tych podkategorii może posiadać kolejne podkategorie. Jest to pierwszy krok, który pomoże użytkownikom wybrać interesującą ich grupę.

Następnie dzielimy każdą z dwóch pierwszych kategorii na cztery kolejne – koszulki, bluzy, spodnie, spodenki. Promocje i nową kolekcję podzielimy na kobiet i mężczyzn by osoby zainteresowane tymi działami mogły bez problemu odnaleźć interesującą ich zawartość. Jeżeli w swojej ofercie posiadalibyśmy duży wybór akcesoriów to należałby podzielić tą kategorię również na kolejne podkategorie takie jak shakery, taśmy treningowe czy inne przedmioty. Pomocny tutaj okaże się wcześniejszy wpis o dobrze fraz kluczowych na podstronę. A samą strukturę najlepiej jest rozpisać w arkuszu kalkulacyjnym – dzięki czemu jest to bardziej przyjazne dla oka.

Kobiety Mężczyźni Akcesoria Promocje Nowa kolekcja
Koszulki Koszulki Kobiety Kobiety
Bluzy Bluzy Mężczyźni Mężczyźni
Spodnie Spodnie
Szorty/Spodenki Szorty/Spodenki

 

Strukturę strony mamy już rozplanowaną pod produkty, które będziemy oferować w naszym e-sklepie. Do tego dojdą również podstrony takie jak kontakt, warunki dostawy, regulamin sklepu i inne organizacyjne podstrony.

To tyle jeżeli chodzi o strukturę sklepu internetowego. Co z firmami świadczącymi usługi? Jak powinna wyglądać ich informacyjna struktura strony?

Struktura strony usługowej

Struktura strony świadczącej swoim klientom usługi nie różni się, aż tak bardzo od tej dla sklepu internetowego. Wyróżniamy tutaj zakładki oferty zamiast kategorii produktów. Co różni jeszcze strukturę sklepu internetowego od strony informacyjnej? Z całą pewnością site czyli wielkość strony. Siłą rzeczy ilość podstron będzie większa dla sklepu internetowego aniżeli strony firmowej. Na końcu powiemy o jednej z cech wspólnych w strukturze, która przyda się zarówno w e-commerce jak i zwykłej stronie.struktura strony dla firmy usługowej

Jak rozplanować strukturę dla strony firmowej?

Rozpocznijmy od wyznaczenia sobie branży, którą firma Iksiński się zajmuje. Przyjmijmy, że firma oferuje usługi z dziedzin BHP. Co zatem powinna zawierać ich strona?

Z całą pewnością w strukturze strony powinna pojawić się zakładka „O nas” – w końcu jest to firma, która zajmuje się bezpieczną i higieniczną pracą, więc powinna wzbudzać zaufanie. Możemy dodać jeszcze podkategorie „historia”, „jak działamy” oraz „Nasz zespół” by odbiorca mógł wybrać interesującą podstronę. Następnie warto posiadać w strukturze ofertę i to ofertę jak najlepiej rozpisaną, dodatkowym plusem będzie możliwość wyboru podkategorii oferty z Menu górnego bez konieczności szukania na stronie. W kategorii „Oferta” powinno znaleźć się to co faktycznie oferujemy. Dla firmy Iksiński wybrałem usługi takie jak „Kontrola i doradztwo”, „instrukcje stanowiskowe”, „Szkolenia” – szkolenia zostały podzielone dodatkowo na wstępne i okresowe – jako kolejne zagłębienie w strukturze strony, nawiązać tutaj mogę do doboru fraz kluczowych dla podstron 1 fraza = 1 podstrona, dlatego warto podzielić szkolenia na dwie podstrony. Z całą pewnością do struktury strony dodamy też zakładkę „Kontakt”.

 

O nas Oferta Blog Kontakt
Historia Kontrola i doradztwo
Jak działamy? Instrukcje stanowiskowe
Szkolenia
o   Wstępne

o   Okresowe

 

Teraz czas na cechę wspólna o której wspominałem wcześniej. Jest to „Blog”. Warto prowadzić bloga zarówno gdy prowadzimy sklep internetowy z odzieżą, zdrową żywnością czy filatelistyką gdzie możemy opisywać pokrewne tematy, tym samym zwiększając site strony i podlinkowując wewnętrznie kategorie produktów. Z drugiej strony firma usługowa, mająca w ofercie usługi BHP też powinna prowadzić blog czy aktualności w których informuje odbiorców o zmianie w przepisach czy opisuje kolejne etapy szkolenia wstępnego. Jest to bardzo dobre rozwiązanie. Pomaga zbierać dodatkowy ruch na stronie, a wśród osób zainteresowanych samymi wpisami mogą być też potencjalni klienci naszej firmy. Ponadto wprowadzenie bloga czy aktualności zapewnia nam świeży content – strona żyje, coś się na niej dzieje co z punktu widzenia pozycjonowania jest bardzo wskazane. O samym content marketingu dowiecie się więcej z wpisu, który powinien pojawić się w lutym.