Przyjazne adresy URL – samodzielna optymalizacja strony cz. 2

jak stworzyć przyjazne adresy url

Co to jest adres URL

Adres URL to odnośnik naszej strony i jeden z pierwszych elementów widzianych przez algorytmy Google, które odwiedzają naszą stronę. Przyjazne adresy URL wpływają na wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jednak to nie wszystko – adresy, które w nieodpowiedni sposób opisują stronę mogą być również mylące dla użytkownika, a takie, których budowa wydaje się podejrzana mogą wręcz spowodować u części odbiorców natychmiastowe opuszczenie strony.

przyjazny adres url

Posiadając gotową strukturę strony – na temat której pisałem w poprzedni artykule, możemy przejść do rozplanowania adresów URL strony. Jakie adresy URL są przyjazne? Przyjazny adres URL to taki, który:

  • Jest stosunkowo krótki,
  • Nie posiada polskich znaków typu: ą,ę,ś,ć,ź,ż,ó,ń,
  • Nie posiada znaczków typu: #!$%&^,
  • Prawidłowo opisuje podstronę,
  • Zawierające frazę kluczową,
  • Do separacji słów stosuje „-„ a nie „_”.

Przyjazne adresy URL w sklepie internetowym

Gdy już znamy teoretyczne podstawy budowania prawidłowych adresów URL przejdźmy do praktycznego przydzielenia adresów URL dla pierwszej kategorii „Kobiety”. Strona główna naszego sklepu to xyz.pl. Jak będą wyglądały adresy URL dla kolejnych podstron serwisu?

URL 2 rzędu URL 3 rzędu Adres URL
Kobiety xyz.pl/kobiety/
Koszulki xyz.pl/kobiety/koszulki-sportowe/
Bluzy xyz.pl/kobiety/bluzy-sportowe/
Spodnie xyz.pl/kobiety/spodnie-sportowe/
Szorty/Spodenki xyz.pl/kobiety/spodenki-sportowe/

 

Jest to podstawowa rozpiska adresów URL. Dlaczego? Ponieważ na stronach sklepów warto stosować filtrowanie produktów. Wszystko jednak zależy od ich ilości. Posiadając w sprzedaży 20 koszulek sportowych nie ma sensu filtrować ich po kolorze. Jednak gdy w swojej ofercie takich T-shirtów posiadamy przykładowo 100 lub więcej to taki filtr jest pomocny.

Zaproponowane powyżej adresy URL można nazwać wzorcowymi, niestety istnieje małe prawdopodobieństwo, że będą one miały dokładnie taką formę, gdyż każda platforma sklepowa posiada swoje uwarunkowania odnośnie adresów URL i samoistnie dodaje do nich swoje oznaczenia. Baza adresu URL czyli /kobiety/koszulki-sportowe/ pozostanie taka sama może jednak zostać zmodyfikowana np. tak – /c-kobiety/c-koszulki sportowe/p-21-koszulka-sportowa-vasco/. Nie należy się tym jednak przejmować – nie mamy na to wpływu.

Przyjazne adresu URL na stronie firmowej

Budowanie przyjaznych adresów URL nie różni się zbytnio od powyższego punktu. Per plus będzie z całą pewnością fakt, że w adresie nie pojawią nam się dodatkowe znaczki. Jak zatem zbudować adresy URL dla firmy świadczącej usługi BHP?

Dla adresów URL 2 rzędu:

URL 2 rzędu Adres URL
O nas xyz.pl/o-nas/
Oferta xyz.pl/oferta/
Blog xyz.pl/blog/
Kontakt xyz.pl/kontakt/

 

Dla adresów URL 3 rzędu:

URL 3 rzędu Adres URL
O nas -> Historia xyz.pl/o-nas/historia/
Oferta -> Szkolenia xyz.pl/oferta/szkolenia/

 

Dla adresów URL 4 rzędu:

URL 4 rzędu Adres URL
Oferta -> Szkolenia -> Wstępne xyz.pl/oferta/szkolenia/wstepne/

 

Dla każdego następnego bardziej zagłębionego adresu URL stosujemy tą samą metodę. W ostatniej tabeli widzimy niejako skrócenie nazwy adresu. Moglibyśmy zastosować tutaj adres xyz.pl/oferta/szkolenia/szkolenie-wstępne/. Jednak biorąc pod uwagę, że ta podstrona może posiadać kolejną podstronę nawiązującą do szkolenia wstępnego dla np. stanowiska administracyjno-biurowego to wydłużyli byśmy adres URL – xyz.pl/oferta/szkolenia/szkolenie-wstepne/szkolenie-wstepne-dla-stanowiska-administracyjno-biurowego/ jest to zupełnie niepotrzebne adres 5 rzędu może wyglądać tak – xyz.pl/oferta/szkolenia/wstepne/stanowisko-administracyjno-biurowe/ w adresie URL mamy zawarte wszystkie słowa kluczowe (o słowach kluczowych mowa była w in, a na każdej z tych podstron możemy ustawić pełny tytuł strony (Title) oraz odpowiedne nagłówki.

 

Adres URL dla bloga

Pozostaje kwestia adresu URL dla wpisu blogowego. Nie ma w tym żadnej filozofii. Do adresu strony xyz.pl/blog/ dodajemy tytuł artykułu, a jeżeli jest długi to możemy go skrócić lub przerobić nazwę. Np. dla wpisu o tytule „BHP w małej firmie” możemy zastosować adres xyz.pl/blog/bhp-w-malej-firmie/.

Podsumowanie

Tworząc adresy URL dla naszych kategorii, podkategorii i produktów należy mieć na uwadze, że słowo kluczowe użyte w adresie URL ma znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania. Nie należy jednak upychać w nim fraz kluczowych – musi wyglądać to naturalnie. Chronologię wpisów na temat samodzielnej optymalizacji strony możecie znaleźć w pierwszym wpisie wprowadzającym.

Leave a Reply