Informacje na temat wprowadzenie Mobile First Index pojawiły się jakiś czas temu. Google jednak poinformował, że jeżeli nowy system budowania rankingu Google przyjmie się bez zarzutu będzie on tym właściwym do mierzenia i sporządzania rankingu w ich autorskiej wyszukiwarce.
Obecnie funkcjonuje Desktop First Index i opiera się ona na układaniu rankingu Google poprzez skanowanie strony w wersji na komputerach stacjonarnych i laptopach. Google jednak odchodzi od tego modelu i z całą świadomością wkracza w czas mobile.
W nowej wersji rankingu Google będzie brał pod uwagę głównie wersje mobilne stron (jeżeli nie posiadasz wersji mobilnej swojej strony ale jest ona responsywna to nie ma powodów do niepokoju) nawet dla osób, które wyszukują treści na komputerach. Należy więc czym prędzej przygotować się na nadchodzące zmiany – gdyż może okazać się, że zbyt późna reakcja spowoduje obniżenie widoczności naszej witryny w wynikach wyszukiwania.
Strona nieresponsywna /niemobilna
Jeżeli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych to znaczy:
- Nie posiada mobilnej wersji serwisu [m.przyklad.pl] [mobile.przyklad.pl]
- Nie jest responsywna – dostosowana do zmiany wielkości podczas wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Musisz jak najszybciej interweniować i utworzyć drugą wersję serwisu na subdomenie m. /mobile. Która będzie dedykowana do urządzeń mobilnych lub zaangażować do pracy programistę, który usprawni Twoją obecną stronę i nada jej wszelkie właściwości strony responsywnej takie jak:
- Dopasowanie wielkości czcionki
- Dopasowanie wielkości grafik
Polecam wybranie drugiej opcji, ponieważ wybór wersji mobile to tworzenie dedykowanej strony mobilnej. Wymusza na nas tworzenie drugiej platformy CMS do zarządzania treścią, a to z kolei wymaga wprowadzania zmian optymalizacyjnych na obu platformach. Co z kolei generuje większe koszty finansowe i czasowe w procesie zarządzania stroną.
Analiza serwisu pod Mobile-First
Nie ma nic dziwnego w tym, że każda strona i sklep internetowy powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych i nie tylko ze względu na zmianę podejścia Google w sprawie nowej budowy rankingu.
Już w 2015 roku liczba wyszukiwań w wyszukiwarce Google na urządzeniach mobilnych przebiła wyszukiwania w wersji desktop’owej. Wiadome było, że taki moment nastąpi ponieważ od wielu lat urządzenia mobilne goniły pod tym względem komputery stacjonarne. Wiele sklepu jednak do tej pory nie jest przygotowana do obsługiwania klientów na urządzeniach mobilnych przez co z całą pewnością na starcie skazuje się na mniejsze zyski.
Sprawdzenie Google Search Console
Pierwszą podstawową czynnością powinna być rewizja naszej strony w Google Search Console. Po zalogowaniu się do naszego konta przechodzimy w Ruch związany z wyszukiwaniem -> Obsługa na urządzeniach mobilnych. W tym miejscu zobaczymy problemy z naszą na urządzeniach mobilnych, które dostrzega Google. Powinniśmy zastosować się do podanych wytycznych i ponowić sprawdzenie tego panelu.
Sprawdzenie wersji mobilnej
Po pierwsze należy wykorzystać narzędzie, które dostarcza nam sam Google. Mowa tutaj o Teście optymalizacji mobilnej. Test ten pozwoli nam wykryć problemy jakie gryzą naszą stronę pod względem responsywności.
Sprawdzenie responsywności
Drugim krokiem, który należy wykonać to sprawdzenie w jaki sposób nasza strona wyświetla się podczas odpalania jej na telefonie, w tym celu możemy wykorzystać nasz smartfon lub posłużyć się jednym z programów typu Responsive Web Test. Sam test za pomocą programu nie pozwoli nam jednak ocenić czy wszystkie elementy wersji mobilnej są łatwo dostępne i klikalne. Mowa tutaj o wielkości okienek w menu, wyświetlaniu się treści (treść szersza niż ekran) i innych aspektach.
Jeżeli w trzech powyższych analizach otrzymaliśmy pozytywny wynik to i tak powinniśmy zapoznać się z pozostałymi zasadami!
Dlatego czytaj dalej.
Kod strony
Należy sprawdzić czy nasza witryna jest dobrze czytana przez roboty Google i czy w ogóle jest odczytywana. W tym celu najlepszą metodą będzie sprawdzenie kodu strony w poszukiwaniu fragmentu mówiącego o indeksowaniu się strony w wyszukiwarce oraz zapoznanie się z formułami zawartymi w pliku robots.txt – możemy dostać się do niego w prosty sposób wpisując na końcu adresu strony głównej /robots.txt [przykład.pl/robots.txt] w poszukiwaniu linijek, które ewentualnie mogłyby blokować dany typ podstron, który powinien być w indeksie. Na temat samego robots.txt powstanie też osobny artykuł.
Pop-up
Upewnij się również, że wszelkie pop-up’y wyświetlające się w Twojej witrynie są dostosowane wielkościowo na urządzeniach mobilnych i nie utrudniają użytkownikowi przeglądania strony – umożliwiają mu prostą formę zamknięcia pop-up’a.
Dane strukturalne
Sprawdź dane strukturalne na swojej stronie, a konkretnie to czy faktycznie występują i są zaaplikowane w prawidłowy sposób. Mowa tutaj również o klikanych numerach telefonów i adresach e-mail, one w dużym stopniu ułatwiają użytkownikom kontakt z Twoją firmą. Do tej analizy posłuży Ci kolejne narzędzie od Googla – narzędzie do testowania uporządkowanych danych. . Możesz w nim podać adres swojej strony lub fragment kodu, a narzędzie wyszuka dane strukturalne i sprawdzi czy zostały dodane poprawnie.
Szybkość ładowania strony
Bardzo istotny punkt dla stron responsywnych, który po pierwsze ma dużo wspólnego z erą mobile-first index, ale też jest bardzo istotny dla użytkowników. O teście Google PageSpeed Insight pisałem już wcześniej więc zapraszam do obszernej lektury na ten temat. Tutaj wspomnę jedynie o tym, że szybkość ładowania strony bezpośrednio wpływa na wygodę użytkownika i źle zoptymalizowana strona w tym punkcie naraża nas na zwiększenie liczby wyjść ze strony, a co za tym idzie zmniejszenie konwersji. Do tego testu również możemy skorzystać z narzędzia od Google – Google PageSpeed Insight
AMP – Accelerated Mobile Pages
AMP to projekt, który rozwijany jest pod przewodnictwem Google i dotyczy urządzeń mobilnych. Jasnym jest więc sygnałem, że będzie odgrywał istotną rolę w procesie mobile-first index. Zasady są tu proste i chodzi o szybsze ładowanie treści właśnie na mobile. Dopasowanie naszej strony do amp nie jest szczególnie trudne. Strony korzystające z platformy WordPress mają wyjątkowo ułatwione zadanie. Wystarczy zainstalować i uruchomić odpowiednią wtyczkę a następnie sprawdzić czy nasza strona już funkcjonuje pod amp za pomocą doklejenia na końcu adresu formuły /amp [przykład.pl/amp]. Jednak nie wszystkie strony mogą przyjąć tą wtyczkę jak i strony postawione na autorskich CMS’ach nie opartych o WP. Wtedy należy umieścić fragment kodu (skrypt) w sekcji head strony i przetestować działanie nowej funkcji.
AMP wpływa również bezpośrednio na SEO – zmniejszenie czasu łądowania, spadek współczynnika odrzuceń czy wyświetlanie wpisów w tzw. karuzeli na samym szczycie wyników wyszukiwania.
Rada na koniec
Powyższych wytycznych należy się stosować bez względu na to czy mobile-first index nastąpi dzisiaj – jutro czy za 5 lat ponieważ pomagają one użytkownikom posługujących się urządzeniami mobilnymi. Nie należy jednak panikować. Doprowadź swoją stronę do porządku w tym aspekcie i pracuj nad innymi punktami – wszystko w zgodzie z zasadami white hat seo i czekaj na zmiany.