Mapa przekierowań – co to jest i kiedy ją stosujemy?

Mapa przekierowań SEO - czym jest, jak ją stosować | jakubpaszkowski.pl

Mapa przekierowań to bardzo istotny element, o którym należy pamiętać i nie należy go ignorować. Jest to jeden z elementów optymalizacji serwisu, który źle wykonany może zaprzepaścić długą prace jaką mamy za sobą. Przy większych serwisach w zasadzie niemożliwe jest jej wykonanie bez specjalistycznych narzędzi i wiedzy, dlatego temat mapy przekierowań warto od razu zlecić specjaliście, który zapanuje nad tym chaosem i poprowadzi sprawę od początku do końca wedle sztuki.

Najczęstszymi sytuacjami, w których wykonujemy i wykorzystujemy mapę przekierowań są:

  • Zmiana silnika strony/e-sklepu,
  • Zmiana domeny,
  • Naprawa źle dokonanych powyższych czynności,
  • Zmiana .html na /.

Zmiana silnika sklepu internetowego, a mapa przekierowań.

Zmiana silniku sklepu internetowego często wywołuje sytuację w której zmieniają się parametry adresów URL. Wymusza to na nas przygotowanie stosownej mapy przekierowań by nasz serwis nie zanotował spadków widoczności czy ruchu – w konsekwencji spadek sprzedaży. W sytuacji gdy zmieniamy jedynie silnik sklepu bez jego ulepszania tj. zmiany ilości kategorii, produktów czy asortymentu sytuacja jest stosunkowo prosta gdyż mapa przekierowań zostanie przygotowana w stosunku 1:1, należy być jednak uważnym i skrupulatnym – pominiecie chociaż jednej podstrony może osłabić nasz serwis.

Gdy do czynienia mamy z przeniesieniem sklepu na inny silnik wraz z jego modernizacją konieczne będzie dobre rozplanowanie mapy przekierowań – zdecydowanie, która z kategorii „bardziej zasłużyła” na 301, a która mniej. Te decyzje znacząco mogą wpłynąć na rozwój serwisu. Należy być również uważnym jak w poprzedniej sytuacji. Jednak sama uwaga to nie wszystko. W tym wypadku konieczne jest również doświadczenie i decyzje oparte na analizach.

Zmiana domeny a przekierowania

Przy zmianie domeny musimy zwrócić uwagę również na powyższe czynniki. Dodatkowo dochodzi również kwestia „utrzymania” starej domeny. Jej nieopłacanie skutkować będzie (z czasem) spadkiem pozycji i ruchu.

Jak naprawić serwis bo źle dokonanej migracji?

Jeżeli nasza nowa strona stoi już jakiś czas, a pozycje, widoczność i ruch spadły mamy zdecydowanie trudniejszą sytuację. Wyprowadzenie takiego serwisu jest oczywiście możliwe jednak wpływ na czas w jakim się to stanie będzie miało kilka czynników tj. informacja o tym kiedy serwis został przeniesiony oraz czy nasza stara domena nie została już przejęta przez konkurencję. O ile nasza domena jest w naszych rękach to specjalista będzie miał dużo pracy – jednak suma summarum serwis wróci na przybliżone dawne pozycje. Jeżeli zaś utraciliśmy starą domenę w tym wypadku nie jesteśmy w stanie nic zrobić – chyba, że uda nam się przechwycić tą domenę.

Zmiana parametrów domeny

Gdy zmieniamy parametry adresów URL w serwisie lub ich całe nazwy również musimy pamiętać o wykonaniu mapy przekierowań. Gdyż każda ingerencja w adres URL powoduje tworzenie nowego adresu. W tym wypadku brak przekierowania będzie skutkował tym samym co w powyższych przypadkach – spadek pozycji, widoczności, ruchu.

Wspólny mianownik

Bez różnicy, która sytuacja nas dotyczy to sprawa mapy przekierowań ma jeden wspólny mianownik. Należy pamiętać by podmienić wszystkie linki wewnętrzne na nowe adresy. Pomimo, że stare adresy będą nas przekierowywać na nowe warto dokonać tych zmian – by crawler Google nie uznał tych przejść za pętlę przekierowań, która może skutkować karą z ich strony.

Słowo na koniec

Do wykonania tych wszystkich analiz i „sparowaniu” odpowiednich podstron ze sobą wykorzystywane są dedykowane narzędzia do których z całą pewnością nie posiadasz dostępu, a ich wykup jest nieopłacalny dla jednorazowej akcji – taniej więc wyjdzie w tym przypadku zaangażować w sprawę specjalistę ds. SEO.

Jeżeli planujesz przenieść swoja stronę/sklep internetowy na nową domenę, nowy silnik czy już to wykonałeś, a zapomniałeś o mapie przekierowań i jej wdrożeniu koniecznie skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy. Opracuję dla Ciebie stosowną mapę i poprowadzę cały proces wspólnie z programistą!

 

 

 

Summary
Mapa przekierowań – co to jest i kiedy ją stosujemy?
Article Name
Mapa przekierowań – co to jest i kiedy ją stosujemy?
Description
Mapa przekierowań to bardzo istotny element, o którym należy pamiętać i nie należy go ignorować. Jest to jeden z elementów optymalizacji serwisu, który źle wykonany może zaprzepaścić długą prace jaką mamy za sobą.
Jakub Paszkowski
Jakub Paszkowski
jakubpaszkowski.pl
Publisher Logo