Cele w Google Analytics służą przede wszystkim weryfikacji działań i analizie. Za ich pomocą możemy określić czy nasza strona zbiera konwersje i odpowiada na zapytania użytkowników. Część celi możemy ustawić bezpośrednio w Google Analytics, do drugiej części potrzebujemy jednak Google Tag Managera za pomocą, którego stworzymy zdarzenia by następnie zdefiniować cele w GA. Dzisiaj zajmiemy się tymi pierwszymi – łatwiejszymi, które wprowadzić na swoim Google Analytics możesz w dosłownie kilka minut.
Na wstępie wspomnę tylko, że ten poradnik został również stworzony jako materiał video do którego obejrzenia serdecznie zapraszam
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=0N7-dSR1NW4[/embedyt]
Jakie cele możemy utworzyć w Google Analytics?
- Odwiedziny konkretnych podstron serwisu,
- Czas trwania sesji powyżej x sekund/minut/godzin,
- Ilość stron odwiedzonych podczas jednej sesji.
By utworzyć cele koniecznym będzie posiadanie konta w GA podpiętego do naszej strony www (zaimplementowany kod śledzenia GA). Jeżeli takie konto posiadamy wystarczy zalogować się do niego i wybrać odpowiednią witrynę(1), dla której chcemy ustawić cele w Google Analytics.
Następnie poprzez ikonę „Administracja”(2) przechodzimy do widoku danych i klikamy „Cele”(3)
By zdefiniować nowy cel klikamy w czerwony przycisk „+CEL”(4). Pokazuje nam się okno konfiguracji celu. Tutaj wybieramy „Niestandardowy” i przechodzimy dalej. W polu nazwa celu(5) wpisujemy dowolną nazwę, która jednak będzie wystarczająca do opisania celu, który definiujemy. Następnie wybieramy „Typ celu” i w zależności od tego co chcemy badać wybieramy i uzupełniamy:
- Miejsce docelowe – do mierzenia odwiedzin na danej podstronie serwisu
- Przy wyborze tego celu musimy podać adres URL podstrony, którą będziemy badać np. Landing page z formularzem kontaktowym
- Czas trwania – do mierzenia ilości sesji o danych parametrach czasowych
- Przy wyborze czasu trwania sesji musimy podać zakres czasowy po jakim narzędzie ma badać ilość sesji np. powyżej 2 min
- Strony/ekrany na sesję – do mierzenia ilości odwiedzonych podstron w czasie trwania jednej sesji
- Wybierając ilość stron przy badaniu należy określić powyżej ilu odwiedzonych stron w czasie jednej sesji narzędzie ma zbierać dane
Na końcu pozostaje nam zapisać cel i dodać kolejny – pierwsze efekty w postaci zbierania celów powinny być widoczne już po jednej dobie.
Jak weryfikować ilość zrealizowanych celi?
Weryfikacji możemy dokonać poprzez przejście w Konwersje -> Cele -> Przegląd