Jak dobrać konwertujące słowa kluczowe? Dobór i analiza fraz krok po kroku.

Jak dobrać konwertujące słowa kluczowe? Dobór odpowiednich słów kluczowych to podstawowy i jeden z pierwszych punktów podczas pracy nad stroną. Wybór dobrych fraz kluczowych to jeden z czynników wpływających na sukces naszej strony, wybór złych może już na początku pogrzebać szansę naszej strony na wysokie pozycje.

Jak dobrać słowa kluczowe - infografikaZ pozoru prosty temat, co jest przecież trudnego w dopasowaniu słów kluczowych do naszej strony czy sklepu internetowego? Wszak wiemy jakie produkty czy usługi oferujemy. Ten prosty temat może okazać się kulą u nogi, a zły dobór fraz kluczowych (zbyt trudnych na początek lub niewyszukiwanych) może doprowadzić nawet do zamknięcia naszej firmy.

Jak zatem poradzić sobie z odpowiednim wyborem konwertujących fraz kluczowych? Zapraszam do zapoznania się z poniższym wpisem, a jeżeli masz ochotę posłuchać na ten temat to odwiedź mój kanał YouTube gdzie w jednym z materiałów poruszyłem tą kwestię.

Podczas doboru odpowiednich fraz musimy kierować kilkoma zasadami:

  • 1 fraza = 1 podstrona,
  • Ilość wyszukiwań,
  • Konkurencyjność,
  • Cost Per Click.

Co musisz wiedzieć o słowach kluczowych?

Rozpocznijmy od odpowiedzenia sobie na pytanie co musisz wiedzieć o słowach kluczowych. Możemy je podzielić na:

  • Jedno wyrazowe słowa kluczowe,
  • Dwu – trzy wyrazowe słowa kluczowe,
  • Długo ogonowe słowa kluczowe – long tail.

Dodatkowo możemy wyróżnić:

  • Frazy lokalne

Frazy ogólne

Te pierwsze składają się z jednego wyrazu np. „buty”. Są to frazy ogólne i bardzo dużo osób je wyszukuje. Co charakteryzuje ten rodzaj fraz i osoby je wyszukujące?

  • Fraza trudna i konkurencyjna – ciężka do pozycjonowania,
  • Bardzo duża liczba wyszukiwań – TOP 3 dla takiej frazy gwarantuje bardzo duży ruch,
  • Użytkownik nie ma sprecyzowanej potrzeby – długi proces decyzyjny,

Frazy te są frazami bazowymi w pozycjonowaniu jednak w początkowej fazie serwisu nie możemy opierać na nich działań SEO.

Frazy 2-3 wyrazowe

Druga grupa to frazy dwu do trzy wyrazowe np. „męskie buty nike” Są to frazy bardziej sprecyzowane i równie chętnie wyszukiwane. Co je charakteryzuje?

  • Fraza nadal trudna i konkurencyjna, ale łatwiejsza w pozycjonowaniu.
  • Duża liczba wyszukiwań – TOP 10 gwarantuje duży ruch,
  • Użytkownik bardziej nakierunkowany na proces zakupowy,
  • Możliwość dopasowania do konkretnej kategorii.

Stanowią często największą grupę pozycjonowanych fraz – ich pozycjonowanie nadal nie należy do najłatwiejszych. 

Frazy Long Tail

Przedostatnia grupa to tzw. Frazy long tail czyli długo ogonowe np. „czarne buty męskie nike airmax”. Co charakteryzuje tą grupę fraz i użytkowników, którzy je wyszukują?

  • Fraza „łatwa” w pozycjonowaniu – w zależności od branży,
  • Mała liczba wyszukiwań – TOP 1 nie gwarantuje dużego ruchu,
  • Użytkownik zdecydowany na zakup,
  • Mała liczba odrzuceń.

Ta grupa fraz jest szczególnie istotna dla sklepów internetowych. Bowiem dobrze przeprowadzona optymalizacja karty produktowej niejako sama przyczynia się do dobrego pozycjonowania produktów.

Frazy lokalne

Ostatnia grupa to frazy lokalne, mogą to być zarówno dwu do trzy jak i cztero i więcej wyrazowe frazy kluczowe z oczywistym wyłączeniem fraz jedno wyrazowych. Może to być np. „dhl Wrocław”, „dobry fryzjer Wrocław cena”.

Czym charakteryzuje się ta grupa?

  • Dodatkiem miejscowości w każdej frazie,
  • Sprecyzowana pod względem miejsca grupa docelowa,
  • Przy dobrej optymalizacji wyświetlanie strony w mapach Google.

Dopasowanie fraz do podstron

Zacznijmy od punktu pierwszego czyli dopasowanie fraz 1:1 do strony. Jest to najlepsze wyjście z sytuacji w momencie gdy nasza wiedza nie jest dostatecznie duża by łączyć kilka fraz z jedną podstroną.

Dopasowanie 1:1 dotyczy jedynie nieodmienionej frazy kluczowej np. drewno kominkowe. Na stronie jak i w metadanych możemy, a w zasadzie powinniśmy używać odmian i synonimów tej fraz (drewno do kominka, drewno na opał do kominka, kominkowe drewno). Używać tych fraz musimy głównie podczas tworzenia contentu jednak z większymi szczegółami opowiem dalej.

Dla przykładu weźmiemy sobie znaną z wcześniejszego wpisu firmę Kowalski i Synowie oraz ich ofertę.

Domena: kowalski.pl

Frazy kluczowe – wyjściowe: drewno kominkowe, produkcja tartaczna, biomasa

Dopasowanie fraz do podstron:

Fraza URL 1 wariant URL 2 wariant
Drewno kominkowe drewno-kominkowe.kowalski.pl Kowalski.pl/drewno-kominkowe/
Dąb drewno-kominkowe.kowalski.pl/dab Kowalski.pl/drewno-kominkowe/dab/
Buk drewno-kominkowe.kowalski.pl/buk Kowalski.pl/drewno-kominkowe/buk/
Brzoza drewno-kominkowe.kowalski.pl/brzoza Kowalski.pl/drewno-kominkowe/brzoza/
Jesion drewno-kominkowe.kowalski.pl/jesion Kowalski.pl/drewno-kominkowe/jesion/
Produkcja tartaczna produkcja-tartaczna.kowalski.pl Kowalski.pl/produkcja-tartaczna/
Biomasa biomasa.kowalski.pl Kowalski.pl/biomasa/

 

Mamy tutaj dwa warianty budowania struktury adresów URL. Pierwszy z nich to tworzenie subdomen pod kategorie główne, wariant drugi to tworzenie podstron. Jeden i drugi wariant jest prawidłowy i dobry, który wybierzemy zależy tylko i wyłącznie od nas. Pierwszy wariant zalecam jednak głównie dla osób, które mają zamiar w przyszłości rozszerzyć działalność o inną tematykę, a chcą prowadzić ją na tej samej stronie.

Analiza fraz kluczowych

Proponowane frazy nazwałem wyjściowymi. Nie bez przyczyny, ponieważ to czy będą one odpowiednie odpowie nam ich analiza.

Tak naprawdę trzy kolejne punkty zawierają się w jednym – celowo zostały rozdzielone ponieważ do każdego z nich musimy podejść indywidualnie.

Do wykonania analizy słów kluczowych na co dzień korzystam z narzędzi takich jak Senuto i KeyWord Planner. Senuto jest narzędziem płatnym, oferuje jednak bezpłatną wersję testową na okres 2 tygodni. KeyWord Planner to narzędzie od Google, jednak pokazuje ono mniej informacji jeżeli nie prowadzimy kampanii AdWords. By mieć dostęp do ograniczonych danych musimy zarejestrować nasze konto Google w usłudze Google Adwords. Do dzisiejszej analizy wykorzystamy narzędzie keyword planner.

Google Keyword Planner – analiza czas start

Gdy już zarejestrowaliśmy się w usłudze Google Adwords możemy przejść do narzędzie Keyword Planner. Na pierwszy plan wysunie nam się strona wyboru operacji, którą chcemy dokonać. W celu wyboru fraz na podstronę wybieramy „Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii”

Google Keyword Planner - screenshot (1)

Konfiguracja narzędzia

Po przejściu zobaczymy okno, które należy prawidłowo wypełnić. Możemy tutaj podać adres naszej domeny, ja jednak polecam wpisanie kilku przykładowych fraz związanych z daną podstroną. Upewniamy się czy kierowanie ustawione jest na Polskę, dodatkowo możemy ustawić język na polski.

Google Keyword Planner - screenshot (3)

Analiza właściwa

Przechodzimy na stronę z  wynikami. Widzimy tam kilka niebieskich kolumn na wykresie, to średnia miesięczna liczba wyszukiwań wybranych fraz. A poniżej mamy informacje na temat konkurencji sugerowanej stawki (CPC) i średnią miesięczną liczbę wyszukiwań fraz. W moim przypadku mamy podane konkretne dane na temat miesięcznych wyszukiwań, wynika to z faktu, że prowadzę obecnie kampanie AdWords. Analogicznie gdybym kampanii nie prowadził dane te były by szacowane w przedziałach – np. dla „drewno kominkowe” był by to przedział 1tys-10tys.

Google Keyword Planner - screenshot (4)

Podane dane zbieramy sobie w arkuszu kalkulacyjnym lub pobieramy. „Skrolując” stronę w dół naszym oczom ukaże się lista proponowanych fraz. Przystępujemy do selekcji, należy wybrać te frazy, które faktycznie opisują naszą podstronę. Następnie dane przenosimy do arkusza kalkulacyjnego lub pobieramy.

Google Keyword Planner - screenshot (2)

Zestawienie – decyzja

Gdy dane mamy zestawione w arkuszu możemy je przeanalizować. Jest to najtrudniejszy etap. Z całą pewnością każdy z nas chciałby pojawiać się na pierwszej stronie wyników na najtrudniejsze frazy. Jednak miejsce na pierwszej stronie jest tylko 10, a firm konkurujących zdecydowanie więcej. Poniżej prezentuje frazy na które ja bym wybrał dla podstrony o drewnie kominkowym (drewno-kominkowe.kowalski.pl lub kowalski.pl/drewno-kominkowe/). Do czego służą nam podane poniżej parametry? Konkurencyjność i CPC pozwala określić nam „popularność” frazy wśród konkurencji. Jeżeli stawka CPC sięgała by kilku lub kilkunastu złotych oznacza to, że fraza będzie bardzo trudna w procesie pozycjonowania. Zaś sama średnia ilość wyszukiwań określa nam już właściwą popularność wśród użytkowników, a tym samym jej trudność – w skrócie im wyższe liczby tym trudniejsze pozycjonowanie frazy. Dlaczego mój wybór padł na takie a nie inne frazy? Dobrze opisują podstronę na którą mają trafić zawierają się tutaj również synonimy i odmiany oraz istotna dla użytkownika cena. W głowach może rodzić się pytanie jak tak długa lista ma się do tego co pisałem wyżej 1 fraza = 1 podstrona? To pojęcie jest dosyć ogólne i odnosi się bardziej do zestawu fraz. Chodzi o to by jedną podstronę pozycjonować pod jeden temat. Gdybym dorzucił do tej listy frazę „produkcja tartaczna” i jej pochodne wtedy było by to niewłaściwe dopasowanie do podstrony. W tym wypadku poniższą listę wykorzystamy do optymalizacji podstrony, tworzenia content’u czy budowy profilu linków zwrotnych. Sama lista jest swego rodzaju wytycznymi do dalszych prac nad podstroną.

Zestawienie fraz kluczowych

Podczas analizowania fraz kluczowych przez powyższe punkty musimy wziąć pod uwagę jeszcze takie czynniki jak wiek domeny czy profil linków ponieważ dobierając trudne i konkurencyjne frazy dla nowej domeny nie mamy większych szans na ich szybkie wypozycjonowanie. Lepiej wtedy skupić się na frazach typu long tail – frazy z dokładnym zapytaniem np. najlepsze drewno do kominka Łódź, cena drewna do kominka z płaszczem wodnym – takie frazy mają mniejszą ilość wyszukiwań jednak z całą pewnością osoby poszukujące przedmiotu/usługi z zapytania długo ogonowego są bliższe finalizacji transakcji od osób z zapytań ogólnych, które dopiero orientują się w temacie. Nie zapominajmy również o wzbogacaniu profilu linków dla całego serwisu w sposób naturalny i zdywersyfikowany.

To jednak nie wszystko

Wprowadzając frazy w życie naszej strony musimy też przeanalizować aspekty związane z:

  • Optymalizacją strony,
  • Content marketingiem,
  • Linkowaniem wewnętrznym,
  • Linkowaniem zewnętrznym.

Te tematy są jednak bardzo rozległe i zostaną poruszone w osobnych wpisach w których odnosił się będę do tego artykułu jako bazy wyjściowej.

 

Potrzebujesz pomocy z doborem fraz kluczowych dla swojego serwisu? Napisz. Z całą pewnością „dogadamy” korzystne warunki dla obu stron. 🙂