Nagłówki odgrywają bardzo ważna rolę w każdej podstronie serwisu i nie mniej ważna w pozycjonowaniu. Po pierwsze dzielą one tekst na mniejsze akapity przez co jest on bardziej czytelny, po drugie roboty Google odwiedzające stronę traktują je jako bardziej priorytetowe od zwykłej treści znajdującej się na stronie. Nie znaczy to jednak by całą treść oznaczać znacznikiem <h>. Oznaczenie nagłówków nie jest przypadkowe. Nagłówek H1 to najważniejszy nagłówek na całej stronie opisuje on czego dotyczy wpis. Kolejny nagłówki H2-H6 to nagłówki pomocnicze opisujące kolejne akapity czy pod akapity.
Wpływ nagłówków na pozycjonowanie
Nagłówki mogą oddziaływać na stronę w dwojaki sposób. Pozytywnie – jeżeli są dobrze zoptymalizowane i mają poprawna hierarchię. Oraz negatywnie – jeżeli ich optymalizacja jest niewłaściwa i są źle uporządkowane. Jeżeli cała sztuka ustawiania nagłówków pójdzie prawidłowo możemy liczyć na wzrost pozycji podstrony oraz na zwiększenie średniego czasu spędzonego na stronie. Jak to się dzieje? Nagłówki w kodzie strony opatrzone są znakami <hx>Treść nagłówka</h> (x – to zmienna może przyjmować wartość od 1 do 6 odpowiadająca za rodzaj nagłówka). Roboty Google przechodząc przez kod strony zwracają większą uwagę na treści oznaczone tym kodem, aniżeli zwykłą treść – stąd wymierne efekty dla pozycjonowania.
Podział nagłówków
Rozmawiając o nagłówkach warto pogrupować je na segmenty. O ile nie wydaje się skomplikowanym ustawić nagłówki w artykułach o tyle nadanie nagłówków dla podstron serwisu czy kart produktowych może wprowadzać niepewność.
Nagłówki na stronach informacyjnych serwisu
Na stronach informacyjnych typu strona główna, /podstrona usługi, /informacje o firmie, /kontakt bardzo istotne jest prawidłowe rozmieszczenie nagłówków – tak by miały one logiczny sens. Poniżej rozkład nagłówków na przykładowej stronie głównej w różnych jej sekcjach.
Górna część strony – pierwsze miejsce, które widzi użytkownik i jedyne miejsce na stronie głównej w którym zobaczymy nagłówek H1.
Kolejny element strony – opis marketingowy i wtrącone trzy nagłówki H2.
Następny element tej przykładowej strony to kilka produktów bądź usług. H2 jest oczywista, zaś H3 to nazwy produktów lub usług. Można by się również pokusić o podanie ceny jako H4 – opcjonalnie.
Sekcja o naszym zespole niesie ze sobą kilka rodzajów nagłówków. Oczywiście H2 to nagłówek główny tej sekcji. Za pomocnicze H3 robią imiona i nazwiska, zaś H4 to pełnione stanowisko.
Ostatnia sekcja to sekcja kontaktowa. Oczywiście jej nazwa to H2, H3 zaś zostało ustawione na podpunktach – lokalizacji i numeru telefonu. W ty miejscu warto napomknąć o używaniu danych strukturalnych, o których napiszę innym razem.
Nagłówki na karcie produktowej
Nagłówki w karcie produktowej układa się w prosty sposób. Należy pamiętać, że w tym wypadku H1 to nazwa produktu, jeżeli sprzedajemy buty warto podać tutaj nie tylko model i markę ale też frazę „buty” np. ‘Buty męskie Adidas Superstar A842c31’. Przykładowy rozkład nagłówków dla prostej karty produktowej wygląda tak:
Nagłówki w artykułach
Nagłówki w artykułach – czyli wpisach blogowych lub aktualnościach są równie istotne co powyższe. Pomogą skupić uwagę czytelnika i pomagają znaleźć interesujący go fragment tekstu. Ponadto pozwalają nam zamieścić w nich frazy kluczowe. Należy to jednak robić z sensem, gdyż szprycowanie tekstu nagłówkami oraz nagłówków samymi frazami kluczowymi nie musi nieść ze sobą samych korzyści. Spamowanie jest równie źle widziane co ukrywanie białego tekstu na białym tle.
W artykułach rzadko wykorzystujemy zagłębienie nagłówków do H6, zazwyczaj wystarczają nam nagłówki H1-H3, czasami wykorzystamy nagłówek H4. Jak powinien wyglądać rozkład czyli hierarchia nagłówków? Tak jak na poniższej ilustracji. Pamiętajmy, że pod każdym nagłówkiem powinien pojawić się tekst. A sam nagłówek H1 najczęściej jest automatycznie dodawany gdy dodając wpis umieścimy „TYTUŁ” artykułu. Nagłówki H2 wyznaczają punkt wyjściowy temat, zaś pozostałe pozwalają dzielić tekst na mniejsze fragmenty.
7 zasad dobrych nagłówków
- H1 nie może być umieszczony w logo,
- Tylko 1 nagłówek H1 na podstronę,
- Powinien zawierać słowo kluczowe, ale mają brzmieć naturalnie,
- Nie mogą się powtarzać,
- Nie może być zbyt długi,
- Pod każdym nagłówkiem powinna pojawić się treść.
- Zachowanie hierarchii nagłówków,
- H1
- H2
- H3
- H4
- H2
- H3
- H2
- H3
- H2
- H1