Co to jest Title strony i do czego go używamy?
Title strony to jej tytuł. Możemy porównać go do tytułu książki. Jest on bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony, dlatego nie wolno go ignorować w procesie optymalizacji strony i sklepu internetowego. Przeglądając książki na początku zwracamy uwagę na jej okładkę i tytuł, gdy ten nas zainteresuje sprawdzamy co dzieje się dalej – czytamy wstęp (w SEO możemy to określić jako description). Dlatego musimy zadbać by tytuł naszej strony i każdej podstrony był ciekawy dla odbiorcy, ale też robotów Google. Niestety posiadając stronę internetową optymalizujemy ją w pierwszej kolejności pod roboty Google, a następnie pod użytkownika. Dlaczego? Ponieważ jeżeli strona nie zostanie dobrze odebrana przez roboty Google, które ją sprawdzają to nie zostanie w ogóle odebrana przez użytkownika, gdyż nie pojawi się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Warto o tym pamiętać gdy tworzymy stronę.
Gdzie wyświetla się meta Title?
Warto powiedzieć również o tym gdzie wyświetla się atrybut meta Title? Z całą pewnością widoczny jest on w kodzie naszej strony, zwykły użytkownik nie będzie jednak sprawdzał jak wygląda kod naszego sklepu. Tytuł naszej strony widoczny jest w wyszukiwarce Google (tak samo jak meta description) oraz na karcie w naszej przeglądarce internetowej.
O tym trzeba pamiętać
Ustawiając meta Title dla naszej st
rony głównej, kategorii, podstrony czy produktu trzymajmy si
ę kilka zasad:
- Title musi być unikalny dla każdej podstrony,
- Długość atrybutu Title to 512 pixeli czyli +/- 70 znaków,
- Posiadać słowo kluczowe pasujące do podstrony,
- Być zrozumiały dla użytkowników,
- Zachęcać do wejścia na stronę.
Atrybut Title opisuje użytkownikowi i robotom Google to co zawiera strona. Musimy pamiętać by nie duplikować tytułów podstron (w przypadku stronicowania warto zastosować przekierowanie canonical), jego długość nie powinna przekraczać 512 pixeli – powyżej tej wartości Title nie jest w pełni widoczny. Mieć w sobie słowo kluczowe – lepiej oddziałuje na pozycjonowanie. Być zrozumiałe dla odbiorcy i zachęcić go do wejścia na podstronę. Jeżeli wszystkie te czynniki będą spełnione to możemy być zadowoleni ze swojej pracy.
Jak tworzyć Title
Dla przykładu stwórzmy Title dla strony głównej, głównej kategorii „kobiety”, podkategorii „koszulki” i jednego produktu.
Adres URL | Title |
xyz.pl/ | Odzież sportowa i treningowa dla kobiet i mężczyzn | xyz.pl |
xyz.pl/kobiety/ | Ubrania sportowe dla kobiet | xyz.pl |
xyz.pl/kobiety/koszulki-sportowe/ | Koszulki sportowe, treningowe i biegowe dla kobiet | xyz.pl |
xyz.pl/kobiety/koszulki-sportowe/koszulka-treningowa-vasco/ | Damska koszulka treningowa Vasco | xyz.pl |
Takie adresy URL dobrze opisują podstronę i nie przekraczają 70 znaków. Na końcu po znaku | został umieszczony adres witryny. Po co stosować tego typu zabieg?
- Unikamy ewentualnej duplikacji atrybutu Title – w wypadku gdy konkurencja skopiuje nasze tytuły podstron z całą pewnością zmieni lub usunie końcówkę z naszym adresem URL.
Jak zmienić atrybut Meta Title?
Są dwie metody pierwsza z nich to znalezienie z poziomu panelu FTP strony, fragmentu kodu odpowiadającego z tytuł podstrony. Druga metoda dotyczy stron na silniku CMS typu WordPress, Durpal, Joomla. Na tym pierwszym instalując wtyczkę YoastSeo możemy zmienić Title i Description strony z panelu edycji wpisu/podstrony.