Content marketing Twój przyjaciel w budowaniu przewagi nad konkurencją – samodzielna optymalizacja strony cz. 7

dobry content marketing a pozycjonowanie

Co to jest content marketing?

Content marketing to marketing słowem pisanym. Opiera się na tworzeniu ciekawych i poprawnych merytorycznie treści, które są atrakcyjne dla odbiorcy. Ma on na celu pozyskanie klientów oraz wytłumaczenie specyfiki produktu czy usługi.

Content marketing a SEO

Content marketing na przestrzeni ostatnich lat bardzo urósł w siłę i jest w tym momencie jest bardzo istotnym czynnikiem z którym trzeba się liczyć jeżeli chcemy by nasza strona czy sklep internetowy miał szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google. Jeżeli zdecydujemy się na zakup treści od doświadczonych copywriterów to musimy liczyć się z niemałymi kosztami, na korzystniejsze warunki możemy liczyć jeżeli nawiążemy stałą współpracę lub zamówimy większą ilość treści. Jeżeli zdecydujemy się samodzielnie rozwijać content na naszej stronie to zaoszczędzimy sporo gotówki, musimy jednak wziąć pod uwagę czas, który będzie nam potrzebny na ich utworzenie. Musimy sobie zdawać sprawę, że tworzenie interesujących i unikalnych treści to ciężki kawałek chleba. Słowo unikalnych jest tutaj znaczące ponieważ kopiowanie treści z innych stron to poważne naruszenie zasad Google oraz prawa autorskiego. W konsekwencje prawne nie będę się zagłębiał. Ze strony pozycjonowania wygląda to tak, że strony który kopiują treści z innych serwisów są dużo niżej plasowane w wynikach wyszukiwarki Google.

8 zasad tworzenia dobrego contentu

content marketing na blogaIle treści powinno znaleźć się na podstronie?

Nie da się jednoznacznie podać ilości treści jaka powinna znaleźć się na danej podstronie serwisu. Jedyną pewną odpowiedzią względem SEO jest „im więcej tym lepiej” – jednak pamiętajmy o poprawnej merytorycznie i unikalnej treści.

Patrząc na temat pod względem marketingowym – najistotniejsza treść niech znajdzie się na górze wpisu, pozostałą część tekstu – część uzupełniającą możemy dodać z możliwością jej rozwinięcia pod tzw. „czytaj więcej”, dzięki temu nie “zaśmiecamy” danej podstrony kolejną dawką tekstu, a wpływa ona korzystnie na działania SEO.

Jak określić ilość treści na podstronę?

Istnieje kilka możliwości dopasowania długości tekstu do podstrony. Najpopularniejszą jest analiza konkurencji, która pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki Google na frazy kluczowe. Taka analiza może być jednak mylna ponieważ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania składa się wiele zmiennych, a content marketing jest tylko jedną z nich.

Możemy jednak określić średnią ilość treści (na daną frazę kluczową) u konkurencji z pierwszej strony wyszukiwarki i do tej ilości dodać 1000 znaków ze spacjami (zzs). Taka ilość na początek naszej przygody z content marketingiem powinna wystarczyć – na dalsze analizy przyjdzie jeszcze czas.

content marketing w pozycjonowaniuJak nasycić treść frazami kluczowymi?

Nasycenie treści frazami kluczowymi to bardzo istotny element optymalizacji contentu. Istotny z punktu widzenia SEO, a więc pozycjonowania naszej strony internetowej. Nie da się określić jednoznacznie nasycenia treści frazami kluczowymi ponieważ to też zależy od wielu zmiennych min. trudność frazy. W jaki sposób można uśrednić występowanie fraz kluczowych? Frazy kluczowe powinny pojawiać się w treści średnio co 300 zzs. Do wyliczenia ilości fraz w treści możemy posłużyć się prostym wzorem matematycznym:

Ilośc fraz kluczowych w treści

Czyli mając treść na 5 tys. zzs możemy dodać 16-17 razy frazy kluczowe (jest to suma łączna dla fraz w dopasowaniu 1:1 jak i synonimów). Posiadając podstronę na którą kierowane są 2 frazy kluczowe o jednakowym poziomie trudności możemy przyjąć takie założenia:

  • Fraza 1 – 3x dopasowanie ścisłe (1:1), 5x odmieniona (synonimy)
  • Fraza 2 – 3x dopasowanie ścisłe (1:1), 5x odmieniona (synonimy)

Jeżeli jedna z fraz była by trudniejsza to proporcjonalnie do trudności frazy dodajemy więcej wystąpień dla trudniejszej, a mniej dla łatwiejszej (pamiętając o założeniu – fraza co średnio 300 zzs). Jeżeli fraz jest więcej lub mniej to postępować możemy też na zasadzie proporcjonalności pamiętając o różnych poziomach trudności fraz. Czytając to może wydawać się to trudne jednak po opracowaniu wytycznych dla kilku podstron stanie się to bardziej zrozumiałe.

4 zasady nasycania treści frazami kluczowymi

  • Frazy konkurencyjne (trudne) powinny częściej występować w treści,
  • Frazy kluczowe należy stosować w nagłówkach,
  • Frazy kluczowe umieszczamy również w atrybutach alt,
  • Tekst nasycony frazami kluczowymi powinien brzmieć naturalnie.